Saturday, May 10, 2014

cuti 2 : ho chi minh,vietnam

Assalamualaikum.


Cerita dah lama berlaku tapi nak share jugak dekat my blog
210214 hari tue pegi jalan-jalan negara orang.
Dekat je bandar ho chi minh tue je.
Sebelum pegi wajib google dulu mana-mana tempat yang wajib pegi especially nak cari beg deuter ori.
Karang kalau pegi menonong je tapi tak jumpa makan hati pulak kan.


Rombongan pegi dalam sepuluh orang je.
Memang mula-mula dah plan taknak pegi melawat tempat-tempat bersejarah sangat sebab tujuan utama memang nak pegi shopping je.
Tapi kalau untuk orang yg shopping so-so je macam aku nie.Set target siap-siap nak beli apa then mula la mencari barang.


Kitaorang menginap dekat Thanh Truong Hotel dekat je dengan Malaysian street.
Hotel ok je bagi aku sekadar jadi tempat tuk singgah tido, mandi etc.
Hari pertama sampai sana tengah hari. Jadi bermula la pengembaraan ke Bent Thant Market.
Selama nie dok tengok dalam blog orang je tapi bila dah ada depan mata memang rasa macam tak percaya je. Pasar nye bagi aku takde la besar mana kira ok jela. Mungkin sebab aku tak pusing habis dalam tue ke kan. Aku just pegi bertumpu dekat bahagian kain cotton tue la.
Memang ramai gila rakyat Malaysia dekat sana. Dah rasa macam dekat kampung sendiri.


Tapi memang betul la peniaga dekat sana agak kasar.
Rombongan aku pegi dok bertumpu dekat satu kedai kain nie mula-mula tanya biasa-biasa je tapi bila dia dah beriya-iya siap pegi cek stok kain dekat stor bagai dalam hati aku dah cakap dia kalau tak beli nie memang makan maki la jawab nye. Akhirnya memang sah tak beli memang merungut-rungut la nyonya jual kain tue. Aku apa lagi baik blah cepat-cepat. Yela kita pun kena tau nie bukan tempat kita kan. Dan budaya nye dekat sini once kau dah bermaustatin dekat satu kedai nie jangan nak pegi bersidai dekat kedai sebelah pulak. Yang nie memang aku dengan adik aku kena. Berdiri depan kedai je kot. Bukan dekat sangat. Dekat laluan tue je. Kerek gila minah yang marah kitaorang tue. Siap cakap "Hello abg, tak dengar ke ha?. Degil ye". Aku pun buat muka kerek jugak la. Ek eleh kecoh je. Bukan nye ada kena dekat mana-mana pun.
Kiranya kalau kita bersidai depan kedai dia tue nanti customer lain taknak datang. Kalau kau kerek memang la customer taknak datang kan.


Aku pun pegi pusing-pusing bahagian lain nak pegi cari kedai yang jual beg deuter ori tue.
Berpandukan apa yang aku google alhamdulillah jumpa kedai nye.
Aku pun pegi la buat lawatan tapak jap ke kedai tue dengan adik aku.
First day pegi memang ada la dua tiga beg yang berkenan.
Pegi balik esoknye tinggal satu je beg yang berkenan. Yang aku tengok semalam tue dah takde. Hampeh betul la rase nye. Terfikir-fikir apasal la aku tak beli je terus semalam. Haishhh.


Nanti sambung ye...

No comments:

Post a Comment